تبلیغات کلیکی یا PPC یکی از هدف‌‌مندترین روش‌های تبلیغاتی است. کلمۀ PPC مخفف Pay Per Click به معنی پرداخت به ازای هر کلیک است. البته بعضی آن را CPC هم (Cost Per Click) می‌گویند.

در این روش تنها وقتی تبلیغ دهنده  هزینه می‌کند که کاربران نسبت‌ به تبلیغ کنجکاو شوند و روی آن کلیک کنند. ممکن است هزاران نفر تبلیغ شما را دیده‌ باشند اما شما پولی بابت دیده‌ شدن ندهید.

تبلیغات کلیکی (PPC) یکی از پرطرف دارترین شیوه‌های انجام تبلیغات در فضای آنلاین است. تبلیغات کلیکی در سال ۱۹۹۶ برای اولین بار معرفی شد. طبق آمار ارائه شده توسط SocialMediaToday در سال ۲۰۱۷ هفت میلیون تبلیغ‌دهنده بیش از ۱۰.۱ میلیارد دلار را به تبلیغات کلیکی اختصاص داده اند و شرکت‌های بزرگ و شناخته شده سهم بزرگی از هزینه‌های بازاریابی خود را به تبلیغات کلیکی اختصاص می‌دهند. به طور مثال شرکت آمازون سالانه بیش از ۵۰ میلیون دلار از بودجه بازاریابی خود را صرف تبلیغات کلیکی می‌کند.

در ادامه مقاله با انواع تبلیغات کلیکی و مزایا و معایب آن آشنا می شوید.

تبلیغات کلیکی چیست؟

تبلیغات کلیکی (Pay Per Click) به تبلیغاتی گفته می‌شود که در آن‌ها تبلیغ‌دهندگان تنها به ازای کلیک انجام شده به روی تبلیغات خود در رسانه‌های ناشر، به آن‌ها هزینه پرداخت می‌کنند. در این روش تبلیغ‌دهندگان برای نمایش‌هایی که منجر به کلیک نمی‌شوند هیچ هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند.

تفاوت تبلیغات PPC یا تبلیغات CPC:

زمانی که از تبلیغات کلیکی صحبت می‌شود معمولاً دو عبارت CPC و PPC مشابه پنداشته می‌شوند و برداشت اشتباه از این دو عبارت می‌تواند باعث سردرگمی تبلیغ‌دهندگان شود. در ادامه هر دو عبارت را به صورت خلاصه تعریف می‌کنیم.

پرداخت به ازای کلیک (PPC)

PPC یعنی  Pay Per Click یا پرداخت به ازای کلیک است و به شیوه پرداخت هزینه تبلیغات اشاره دارد. در این شیوه پرداخت تبلیغ‌دهندگان به ازای هر کلیک انجام شده در رسانه‌های ناشر به روی تبلیغاتشان به ناشر مبلغ مشخصی پرداخت می‌کنند.

هزینه هر کلیک (CPC)

CPC کوتاه شده Cost Per Click و به معنای هزینه هر کلیک است. هزینه هر کلیک زمانی به کار می‌رود که شما در حال برنامه‌ریزی و اجرای کمپین‌های تبلیغاتی خود به صورت پرداخت به ازای کلیک (PPC) هستید و هزینه‌ای که در نظر دارید برای هر کلیک بپردازید را CPC می‌نامید.

انواع تبلیغات کلیکی :

همسان (Native)

تبلیغات همسان از جمله محبوب‌ترین روش‌های تبلیغات برای برندهای بزرگ است. در تبلیغات همسان، محتواهای تبلیغاتی تبلیغ‌دهندگان در قالب تصویر و متن به کاربران نشان داده می‌شود. تبلیغات همسان در ایران معمولا در قالب مطالب پیشنهادی (Recommendation Ads) و در محیط سایت‌ها به کاربران نشان داده می‌شوند. به طور مثال تصویر زیر تبلیغ یکتانت در سایت ورزش ۳ را می بینیم.

تبلیغات کلیکی

نمونه تبلیغات کلیکی یکتانت

تبلیغات در جستجو (Search ads):

تبلیغات در جستجو ((Search Ads)) از روش‌های بسیار خوب و پرطرفدار انجام تبلیغات است. در این تبلیغات محتوای تبلیغاتی تبلیغ‌دهندگان در نتیجه جستجوی کاربران اینترنت و در صورت مرتبط بودن با عبارت جستجو شده کاربران به آن‌ها نشان داده خواهد شد. یکی از ملموس‌ترین مثال‌های تبلیغات در جستجو، تبلیغات گوگل (Google Ads) هستند. حالا اگر کاربران آن کلمات را جستجو کنند با تبلیغ شما روبرو می‌شوند و روی آن تبلیغ کلیک کنند، مبلغی از بودجه کمپین‌تان (به ازای هر کلیک) کسر می شود.در تصویر زیر یک نمونه از تبلیغات جستجو را مشاهده می‌کنید. دقت داشته باشید در این نوع تبلیغ در نتیجه جستجوی گوگل کلمه AD نوشته می‌شود.

تبلیغ در جستجو

تبلیغ در جستجو Search ads

 

تبلیغات ریتارگتینگ (Retargeting):

تبلیغات ریتارگتینگ (که به آن ریمارکتینگ هم می‌گویند) یک روش‌ برای هدفگیری مجدد مشتریان بالقوه است.در این روش با ارائه پیشنهادهای ویژه مثل تخفیف، مشتریان بالقوه را به سایت خودمان برگردانیم. روش کار هم به این صورت است که شما اسکریپت (کد) سرویس تبلیغاتی موردنظرتان مثل (یکتانت یا مدیا اَد) را در سایت خود قرار می‌دهید. این اسکریپت در واقع یک برنامه کامپیوتری است که با بررسی اساس سوابق سرچ (History) هر کاربر مرتبط‌ترین تبلیغات را به او نشان می‌دهد.اگر کاربر در روزهای گذشته محصول یا وبسایت خاصی را بازدید کرده باشد، سرویس های تبلیغات کلیدی بر اساس کوکی های ذخیره شده از بازدید کاربر، تبلیغات همان محصول و یا خدمات آن وبسایت مشخص را برای کاربر نمایش می‌دهد.

ریتارگتینگ (Retargeting)

نمونه تبلیغات ریتارگتینگ (Retargeting)

تبلیغات بنری:

تبلیغات بنری همان طور که از نام آن پیداست به صورت بنری و معمولاً در بالا و ستون‌های کناری سایت‌های ناشر تبلیغات ارائه می‌شوند.

این بنرهای تبلیغاتی در جایی مثل هدر سایت و لابه‌لای پست‌‌‌هاگذاشته می شوند و هیچ‌جوره نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت؛ به همین علت این نوع تبلیغات برای شناساندن برند شما در میان مردم (یا همان برند آگاهی) بسیار مفید است.

مزایای تبلیغات کلیکی:

۱)مقرون به صرفه بودن:

در تبلیغات کلیکی شما به ازای هر کلیک کاربر هزینه پرداخت می‌کنید پس اگر تبلیغ شما دیده شود ولی کاربر کلیک انجام ندهد شما هیچ هزینه‌ای پرداخت نکرده‌اید و باعث شده تبلیغ شما دیده شود.

۲) هدفمندی:

شما می‌توانید در این نوع تبلیغات کمپین تبلیغاتی مخصوص ایجاد کنید و به یکسری از مخاطبان هدف خود تبلیغ را نشان بدهید. مانند  منطقه‌ی جغرافیایی که کاربران شما در آن حضور دارند، دستگاهی که از آن استفاده می‌کنند، اپراتور موبایلی که به آن‌ها سرویس می‌دهد، ساعت زمانی نمایش تبلیغات، رسانه‌های نمایش دهنده را با توجه به اطلاعاتی که از مخاطبان خود دارید انتخاب کنید.

۳) سریع بودن:

همانطور که می‌دانید، روش تبلیغاتی سنتی ممکن هست روز ها طول بکشد. اما این نوع تبلیغ با فاصله زمانی نیم ساعته انجام و بازدهی سریع تری دارد.

۴) منابع آموزشی:

یکی دیگر از مزایای این تبلیغ:

می‌توانید قبل از انجام این تبلیغ تحقیق کرده و از منابع آموزشی استفاده کنید و بعد تصمیم به انجام آن بگیرید.

معایب تبلیغات کلیکی:

۱) نیازمندی زمان در تبلیغات کلیکی:

ارزیابی تبلیغات کلیکی در لحظه امکان پذیر است. ولی برای بهینه‌سازی و بهبود تبلیغات کلیکی خود باید زمان کافی را به بررسی‌ داده‌ها و بهینه‌سازی این تبلیغات اختصاص دهید.

۲)نیازمندی تجربه و دانش کافی:

برای اجرای کمپین‌های تبلیغاتی نیاز به تجربه و دانش دارید در غیر این صورت ممکن است فقط هزینه کنید و بازدهی خوبی برای کسب و کار شما نداشته باشد. نگران این مشکل نباشید تیم نوتابان برای اجرای این نوع تبلیغات به شما کمک می کند کافی است با ما تماس بگیرید.

۳)تبلیغ لزوماً منجر به فروش نمی‌شود:

این نکته وجود دارد که کلیک‌های صورت گرفته بر روی تبلیغات شما و کاربرانی که به وبسایت شما می‌آیند.

حتما به فروش و اهداف بازاریابی شما منجر نمی‌شوند و وظیفه طراحی صفحه فرود (Landing Page) و محصولاتی که به شما در تبدیل کاربران اینترنت به خریداران کمک می‌کنند همچنان در زمان اجرای کمپین‌های تبلیغاتی باقی است.

برای اطلاعات بیشتر و اطلاع از قیمت تبلیغات کلیکی برای کسب و کار خو با ما تماس بگیرید.  09120035324